Welcome to my Special Blog For Fifa World Cup 2010. I thank you for your visit to this special blog.....

Langsung Dari Fifa.com :


[langsung]
(0)Belanda lwn Sepanyol(1)


King Of The Jungle : Spain

Pemenang Piala Dunia 2010 : Sepanyol

Friday 25 June 2010

10 Yang Menarik Tentang Nigeria

Bendera Nigeria
1. Pengendali dari Sweden, Lars Lagerback adalah jurulatih terbaru Nigeria - mereka sudah ada 33 orang jurulatih sejak 1949 dan 10 daripadanya dari luar negara. Jurulatih asing pertama adalah bekas penyerang Fulham, John Finch.

2. Jurulatih terdahulu Shaibu Amodu sepatutnya berada dalam senarai kakitangan kejurulatihan Lagerback di Afrika Selatan tetapi beliau diberi cuti sejak dipecat daripada jawatan tertinggi itu. Bekas penyerang Everton, Daniel Amokachi mengambil alih tempatnya.

3. Sebaik selepas dinamakan sebagai Gadis Paling Cantik di Nigeria 2008 dan mengisytiharkan, "Saya tidak dan tidak pernah mempunyai teman lelaki", Adaeze Igwe disambar oleh pemain pertahanan Everton, Joseph Yobo.

4. Melakukan penghormatan ketika perkahwinan Yobo pada awal pagi 1 Januari 2010, paderi Isah El Buba memberitahu Yobo bahawa dia akan ke Piala Dunia dengan "kaki emas kurniaan tuhan".

5. Sepakan kencang pemain pertahanan kiri, Taye Taiwo pernah dirakamkan dengan kelajuan 132 kilometer sejam.

6. Nigeria meninggalkan hotel Piala Dunia mereka pada Mei lalu selepas delegasi mendapati pangkalan asal mereka di utara Durban itu "terlalu bising, banyak nyamuk dan tidak selamat". Namun mereka masih terpaksa membayar wang deposit sebanyak STG85,000 (RM404,000).

7. Pemain Fulham, Dickson Etuhu tidak bermain bola sepak hinggalah dia berusia 15 tahun, sebaliknya dia mewakili Britain dalam acara olahraga - lompat jauh dan lompat kijang, pada kejohanan olahraga remaja.

8. Apabila Yakubu Aiyegbeni kembali daripada kecederaan awal tahun ini, penyokong Everton mengejeknya dengan versi lagu hit Mark Morrison: "Return of the Yak, Return of the Yak, Return of the Yak, We know that you've got fat".


9. Pemain Hull City, Seyi Olofinjana masih belajar kejuruteraan bawah laut dan mahu menguruskan pelantar minyak selepas bersara.

10. Satu temubual telefon Newsnight pada 2005 dengan John Obi Mikel mengenai perpindahan kontroversinya ke Chelsea sebenarnya dikendalikan oleh seorang penyamar.

No comments:

PENAFIAN :

Pihak Nukilan Nurani tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog istimewa ini. Semoga semua pihak beroleh manfaat. Terima kasih.

Hak Cipta Terpelihara © 2010 :

Nukilan Nurani Blog

-Ketua Administrator : Muhammad Fakhruddin Bin Rosdi[017-7796224]