Welcome to my Special Blog For Fifa World Cup 2010. I thank you for your visit to this special blog.....

Langsung Dari Fifa.com :


[langsung]
(0)Belanda lwn Sepanyol(1)


King Of The Jungle : Spain

Pemenang Piala Dunia 2010 : Sepanyol

Monday 14 June 2010

Kemenangan Sulung Buat Slovenia

POLOKWANE, Afrika Selatan - Roben Koren muncul wira pasukan Slovenia selepas jaringannya pada minit ke-79 memberikan kemenangan pertama buat pasukan itu dalam sejarah penyertaan Piala Dunia dengan menewaskan Algeria 1-0.

Pada perlawanan Kumpulan C itu, Koren yang juga kapten Slovenia melakukan rembatan jarak jauh yang mengelirukan penjaga gol Algeria, Fawzi Chaouchi.

Tujuh minit sebelum itu, Algeria dipaksa beraksi dengan 10 pemain selepas pemain gantian, Abdelkader Ghezzal dibuang padang. Dia menerima kad kuning kedua akibat dengan sengaja menampan bola menggunakan tangan di dalam kotak penalti Slovenia.

Pada penyertaan pertama Slovenia pada Piala Dunia 2002, pasukan itu tewas dalam ketiga-tiga perlawanan dalam peringkat kumpulan.

Dalam perlawanan itu, kedua-dua pasukan beraksi terlalu berhati-hati malah sering kehilangan bola dan silap melakukan hantaran. Malahan, aksi separuh masa pertama berlangsung dengan hambar dan membosankan.

Namun, Algeria yang menguasai sebahagian besar perlawanan mendapat dua peluang terbaik melalui sepakan percuma bintang Portsmouth, Nadir Belhadj dari jarak 25 meter namun penjaga gol Slovenia, Samir Handanovic menepis bola keluar.

Kemudian, giliran pemain pertahanan, Rafik Halliche menguji pertahanan Slovenia melalui tandukan, bagaimanapun cubaannya tersasar.

Perlawanan mungkin bertukar rentak jika pemain tengah Algeria, Karim Ziani dapat memanfaatkan peluang melalui kelalaian Marko Suler menerima bola daripada Handanovic namun penjaga gol Slovenia itu pantas menyelamatkan keadaan.

Slovenia akan berdepan Amerika Syarikat pada perlawanan kedua sementara Algeria akan berkunjung ke Cape Town bertemu England.

No comments:

PENAFIAN :

Pihak Nukilan Nurani tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog istimewa ini. Semoga semua pihak beroleh manfaat. Terima kasih.

Hak Cipta Terpelihara © 2010 :

Nukilan Nurani Blog

-Ketua Administrator : Muhammad Fakhruddin Bin Rosdi[017-7796224]